Jak przygotować placówkę przed naszym przyjściem?
– uzyskanie zgód od rodziców uczestników na udział w zajęciach,
– przed przyjściem psa uczulenie kadry i podopiecznych na zachowywanie ciszy i nie podchodzenie do zwierzęcia,
– wybranie przestrzeni z dostępem do okna i „szorstką” powierzchnią (dywan, podłoga z puzzli piankowych), aby psu nie rozjeżdżały się łapy na posadzce,
– podczas zajęć obecność opiekuna/nauczyciela podopiecznych jest obowiązkowa,
– spotkania trwają nie dłużej niż 30 minut,
– jeżeli zachowanie grupy w jakikolwiek sposób będzie naruszało dobrostan psów zajęcia są natychmiastowo przerywane.
Terapia z psem „to zestaw ćwiczeń ukierunkowanych na konkretny, zaplanowany cel, z zakresu kompleksowej rehabilitacji, do których układana jest metodyka w porozumieniu ze specjalistą np. lekarzem prowadzącym, rehabilitantem, psychologiem. Charakteryzuje się indywidualnym podejściem do każdego uczestnika, jego możliwości i potrzeb. TP powinna być w pełni dokumentowana. Każdy uczestnik ma założoną kartę informacyjną i kartę przebiegu zajęć, w której wpisujemy rodzaj prowadzonych ćwiczeń oraz ich efekty. Pozwala to na okresowe sprawdzenie skuteczności i doboru metod. TP jest systemem rozwijalnym tzn. w miarę postępów stosujemy stopniowanie trudności. Najkorzystniejszą formą TP są zajęcia indywidualne lub w bardzo małych grupach (zwykle nie więcej niż 3 osoby)”.
(definicja podawana przez Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne na stronie www.kynoterapia.eu)
Razem ze swoimi psami prowadzimy zajęcia terapii z psami dla dzieci i dorosłych z różnymi potrzebami. Najczęstszymi beneficjentami Bajarni są osoby ze spektrum autyzmu, jednak mamy doświadczenie w pracy z osobami z MPD, niedosłyszącymi, niedowidzącymi, z niepełnosprawnością intelektualną w różnym stopniu, z Zespołem Downa, ADHD, ADD, FAS, cierpiącymi na kynofobię, z mieszkańcami Domów Pomocy Społecznej, z osobami w śpiączce, przebywających w zakładach poprawczych, w szkołach specjalnych i innych. Zajęcia terapii z psami prowadzimy indywidualnie albo w bardzo małych grupach. Programy przygotowujemy indywidualnie, na podstawie orzeczeń, opinii lub kart choroby. Kiedy zachodzi taka potrzeba swoje zajęcia przygotowujemy z zespołem specjalistów.
Edukacja z psem to „zajęcia, które mają na celu usprawnienie sfery intelektualnej i poznawczej, co wymaga odpowiedniego przygotowania (scenariusza) oraz wiedzy i umiejętności osób prowadzących (…). Zajęcia najczęściej odbywają się w przedszkolach i szkołach. Pies uczestnicząc aktywnie w zajęciach motywuje do nauki i poprzez stworzenie przyjaznych warunków emocjonalnych zwiększa możliwości przyswojenia wiedzy. Dziecko chętniej zapamiętuje treści, których bohaterem jest jego nowy przyjaciel – pies. EP pomaga również osobom o obniżonej percepcji
lub niechęci (z różnych powodów) do przyswajania wiedzy i przebywania w szkole. Zajęcia prowadzone są w grupach (klasach) lub indywidualnie przez zespół kynoterapeutyczny kierowany przez pedagoga. Mają określony scenariusz realizujący program nauczania. Wskazana jest ewaluacja i dokumentacja zajęć.”
(definicja podawana przez Polskie Towarzystwo Kynoterapeutyczne na stronie www.kynoterapia.eu)
W Bajarni realizujemy zajęcia edukacji z psem w placówkach przedszkolnych, bibliotekach, domach dziecka, szkołach podstawowych, świetlicach środowiskowych, gabinetach pedagogicznych, na półkoloniach i innych. Zwracamy uwagę na odpowiednie przygotowanie placówki i uczestników na obecność psa ze szczególną troską na jego dobrostan. Jesteśmy otwarte na propozycje programowe, jednak dysponujemy swoim warsztatem i narzędziami, zawsze zwarte i gotowe do przeprowadzenia atrakcyjnych zajęć o charakterze przyrodniczym, ekologicznym, bajkowym, sensorycznym, matematycznym, aktywizującym fizycznie, emocjonalnym i społecznym.
Jak przygotować placówkę przed naszym przyjściem?
– uzyskanie zgód od rodziców uczestników na udział w zajęciach,
– przed przyjściem psa uczulenie kadry i podopiecznych na zachowywanie ciszy i nie podchodzenie do zwierzęcia,
– wybranie przestrzeni z dostępem do okna i „szorstką” powierzchnią (dywan, podłoga z puzzli piankowych), aby psu nie rozjeżdżały się łapy na posadzce,
– podczas zajęć obecność opiekuna/nauczyciela podopiecznych jest obowiązkowa,
– spotkania trwają nie dłużej niż 30 minut,
– jeżeli zachowanie grupy w jakikolwiek sposób będzie naruszało dobrostan psów zajęcia są natychmiastowo przerywane.
Kreatywne zajęcia ruchowe z elementami jogi nie są praktyką jogi samej w sobie, a raczej „zabawą w jogę”. Można wykorzystywać walory jogi na zajęciach z wszelkimi grupami wiekowymi i jednostkami chorobowymi. W naszych doświadczeniach wprowadzaliśmy elementy jogi na zajęciach:
– z różnymi grupami wiekowymi – od 2 do 90 roku życia,
– z osobami ze septkrum autyzmu,
– z osobami z Zespołem Downa,
– z seniorami w Domach Pomocy Społecznej,
– z podopiecznymi w Domach Dziecka,
– z dziećmi z zaburzoną integracją sensoryczną,
– z osobami niesłyszącymi, niewidomymi,
– z osobami z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym, itp.
Na kreatywnych zajęciach ruchowym z elementami jogi oferujemy uczestnikom przestrzeń, w której będą mogli sami siebie wyrażać poprzez ruch, eksplorować możliwości swojego ciała w zgodzie z własnymi możliwościami i ograniczeniami. Satysfakcja z realizowanych zajęć zarówno instruktora, jak i podopiecznych jest najwspanialszym świadectwem korzyści płynących z realizowania tego typu programu.
KORZYŚCI PRAKTYKOWANIA JOGI
zwiększenie gibkości i elastyczności ciała,
zaufanie do samego siebie, wzrost poczucia własnej wartości,
zdolność koncentracji,
pozytywne nastawienie do życia,
wzmocnienie mięśni,
redukcja bólów kręgosłupa,
korekta sylwetki,
odreagowanie stresów i napięć emocjonalnych,
nauka reagowania na stres i wyrażanie swoich emocji,
rozwijanie świadomości ciała, otoczenia, przyrody, zwierząt,
nauka samodyscypliny,
kształcenie umiejętności społecznych,
wzrost wiary w siebie, samoakceptacji,
nauka samodzielnej relaksacji, medytacji,
ćwiczenie oddechu,
wsłuchiwanie się we własne ciało, jego potrzeby,
rozwijanie kreatywności.
Zajęcia jogi i mindfulness realizujemy w placówkach, które dysponują odpowiednią przestrzenią (również na dworze!) – każdy uczestnik ćwiczy na macie. W naszym warsztacie mamy 12 mat, które możemy udostępnić. Przebieg praktyki dostosowujemy do wieku uczestników. W grupach przedszkolnych zajęcia trwają 30 minut, w grupach starszych od 45 do 60 minut.
ZADANIA BAJKI TERAPEUTYCZNEJ:
– redukuje stany niepokoju,
– zwalcza negatywne emocje,
– motywuje do działania,
– pomaga w samodzielnym i twórczym radzeniu sobie w świecie,
– rozwija wyobraźnię i kreatywność,
– wspiera w budowaniu zasobów osobistych,
– pomaga w procesie dorastania i rozumienia siebie,
– jest bramą do dziecięcych fantazji, emocji i przeżyć,
– wychowuje i edukuje,
– oddziałuje w sposób relaksacyjny i odprężający,
– rozbudowuje świat wartości,
– rozbudza zainteresowania czytelnicze,
– daje wsparcie przez akceptację,
– rozbudowuje zasób słownictwa.
Zajęcia bajkoterapeutyczne realizujemy dla przedszkoli, klas I-III i bibliotek. Te spotkania nie wymagają żadnego dodatkowego przygotowania ze strony placówki poza udostępnieniem przestrzeni. Bajkoterapeuta przywozi ze sobą wszelkie potrzebne narzędzia i pomoce. W scenariuszu spotkania dodajemy również ćwiczenia oddechowe i relaksację wynikające z treści i tematu bajki w celu pełnego przeżycia historii i wyciszenia. Zajęcia trwają około 30 minut.
Bajki terapeutyczne są pomocą w samodzielnym i twórczym radzeniu sobie w świecie. Bajkoterapeuta korzysta z dostępnych zasobów, lecz częściej tworzy nowe historie na potrzeby chwili – z myślą o dziecku lub grupie dzieci. Stają się przejściem, korytarzem, bramą do dziecięcych przeżyć, fantazji, marzeń, emocji.
Bajkoterapia skierowana jest do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym i polega na prezentowaniu im utworów o charakterze terapeutycznym. Wszystkie historie mają dobre zakończenie i ich zadaniem jest pomoc w niwelowaniu dziecięcych lęków. Rola bajkoterapii wykracza daleko poza charakterystykę typową dla biblioterapii, gdyż skierowana jest do najmłodszych.